ads/auto.txt Resep: Abon ikan mackerel / saba Terlengkap

Resep: Abon ikan mackerel / saba Terlengkap

Panduan Mudah Cara Memasak.

Abon ikan mackerel / saba. Baked in the oven, this Grilled Mackerel or Saba Shioyaki is the simplest fish recipe you can make on your busy weeknight. Serve with steamed rice, miso soup, and salad to go with this delicious fish! Resepi Ikan Saba Mackerel Goreng Kicap.

Abon ikan mackerel / saba Layar Penuh Catching Fresh Mackerel gutting and salting them then Hot Smoking them in a Whisky Barrel! Mama ni jenis yang kurang makan ikan. Nak memilih ikan pun tak pandai hehe. Anda dapat membuat Abon ikan mackerel / saba menggunakan 15 bahan dan 4 step by step. Begini cara membuat Abon ikan mackerel / saba yang baik.

Bahan-bahan Abon ikan mackerel / saba

  1. Siapkan 1 ekor untuk ikan saba.
  2. Anda Membutuhkan untuk Bumbu halus.
  3. Anda perlu 3 siung untuk bawang merah.
  4. Siapkan 1 siung untuk bawang putih.
  5. Anda perlu 1 sdt untuk kunyit bubuk.
  6. Anda Membutuhkan 1 sdt untuk jinten.
  7. Anda perlu 1 sdt untuk ketumbar.
  8. Anda perlu untuk Secukupnya.
  9. Anda Membutuhkan untuk Bumbu lainnya.
  10. Siapkan 1 batang untuk serai.
  11. Anda perlu 3 lembar untuk daun jeruk.
  12. Anda perlu 1 sdm untuk air asem jawa.
  13. Anda perlu Secukupnya untuk garam.
  14. Anda Membutuhkan Secukupnya untuk santan atau coconut milk.
  15. Anda Membutuhkan Secukupnya untuk gula merah.

Kalau pergi beli ikan tu, memang Ayah lah yang kena pilih pastu suruh orang tu siang siap siap. Tu pasal lah hari tu bila tengok ikan Saba Mackerel, Mama jadi blur tak tau nak buat masak apa. Tapi sebab masa tu harganya murah dan ikan pun nampak elok, Mama nak juga beli. Isi ikan dipotong sederhana besar secara menyerong.

Instruksi Abon ikan mackerel / saba

  1. Siapkan bahan-bahan. Blender bahan untuk bumbu halus, tambahkan sedikit air..
  2. Tumis bumbu halus, masukan serai, daun jeruk dan air asem jawa, coconut milk powder, gula merah..
  3. Masukan ikan saba yang sudah dikukus, aduk sambil hancurkan ikan (lebih mudah kl sudah dihancurkan sebelum ditumis)..
  4. Jika sudah kering siap diangkat dan disajikan. Lebih bagus kalau bisa lebih hancur dari di foto ini ya 😁.

Gaul sekata isi ikan tadi dengan sedikit garam dan rempah kari. Sebelum digoreng , gaulkan ikan tadi dengan sedikit tepung jagung. Saba, Japanese for Mackerel is quite popular in traditional sushi in Japan. Here in the states, you can buy this fish all done up and ready to use since most people making sushi have no idea how. Ikan Mackerel Goreng Berkicap Masakan yang akan Kak Noor ketengahkan kali ini amat ringkas dan cepat iaitu Ikan Mackarel Goreng Berkicap.